Zdrowy sposób odżywiania polega przede wszystkim na regularnym dostarczaniu do organizmu kompleksu potrzebnych dla jego prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych w odpowiednich proporcjach i ilościach. Wiele z nich zawartych jest w warzywach i owocach. Zaleca się aby stanowiły one podstawę każdej pełnowartościowej diety. Są źródłem witamin, fitozwiązków i błonnika pokarmowego. Najświeższe badania wykazały, że powinno się zjadać aż 9 porcji owoców i warzyw każdego dnia.
Każdy dzień dobrze jest zaczynać od solidnego i sycącego śniadania. Dzięki temu rośnie wydajność organizmu człowieka, jak również zapobiega to zbyt dużemu przyjmowaniu kalorii w pozostałych porach dnia. Kolejne posiłki należy jeść co 3-4 godziny, co wpływa na przyspieszenie procesu metabolizmu. Odżywiając się taki sposób organizm otrzymuje potrzebną porcję energii, ale nie pojawiają się napady głodu.
W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty które należą do wszystkich typów produktów spożywczych. Istnieje sześć takich grup – produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, warzywa i owoce, mięso, ryby, jaja, a także tłuszcze jadalne. Do ostatniej grupy zaliczają się cukier i wyroby cukiernicze. Unikać trzeba natomiast fast foodów i dań wysoko przetworzonych. Zawierają one jedynie konserwanty i regulatory smaku, a ponadto dużą ilość tłuszczu i soli.
Kluczem do sukcesu jest także odpowiednie nawodnienie organizmu. Woda spełnia liczne funkcje, bierze udział w wielu procesach życiowych m. in. transportuje substancje odżywcze w organizmie. Każdy dorosły codziennie musi spożywać nawet dwa litry płynów. Niedostatek wody w organizmie człowieka na skutek jej wydalania powinien być bowiem stale uzupełniany. W przeciwnym przypadku można doprowadzić do odwodnienia organizmu.
Unikać trzeba natomiast wyrobów cukierniczych. Jest to źródło tzw. bezwartościowych kalorii. Dostarczają do organizmu energię, której nadmiar magazynowany jest jako tkanka tłuszczowa. Nie posiadają jednak w zasadzie żadnych potrzebnych substancji odżywczych. Co więcej, ich zbytnie spożywanie może doprowadzić do dużej nadwagi, próchnicy zębów, a nawet cukrzycy.